Lars Kepler: Písečný muž

Po přečtení knihy "Stoletý stařík, který vylezl oknem a zmizel" jsem se rozhodl sáhnout ještě lednou pro knihu od současného švédského autora. Lars Kepler. A když tento autor, tak Písečný muž. Proč právě tato kniha? Za prvé mě zaujal už její název, za druhé jsem nedávno měl možnost číst krátkou ukázku z této knihy a líbilo se mi, jak byla napsaná. Tato ukázka ve mě zároveň vzbudila zvědavost. Tato zvědavost po přečtení "Stoletého staříka" ještě vzrostla.  Vypadá to, že chvála současných severských autorů a často i jejich převedení na filmové plátno mají něco do sebe. 

O Larsu Keplerovi jsem vlastně nic nevěděl a ani neměl jsem ani pocit, že bych měl o něm něco zjišťovat. Důležité pro mě spíše bylo, jaká bude jeho kniha a jestli se můj první dojem a zájem potvrdí.

Na rozdíl od "Stoletého staříka" jsem se začetl hned od začátku. Kniha má od počátku spád a postupně získává na napínavosti. Postupně jsem se seznámil se všemi důležitými postavami. Ať už to byli Joona Linna, Reidar Frost, Jurek Walter, mladý doktor Anders Rönn nebo Saga Bauerová. O každé z těchto postav jsem se sice záhy dozvěděl jaká je jejich profese, ale s podrobnostmi, jejich úlohou v příběhu, jejich charakteristikou a charakterovými vlastnostmi, jsem se seznamoval postupně. A i do děje jste vtahováni postupně, ale za to s vervou. Nechtěl bych zde vyprávět samotný příběh, ale chtěl bych říci, že jeho dějová linie a způsob vyprávění jsou koncipovány tak, aby byl děj, dovolím si použít to slovo, akční, měl spád a autorovi se tak, alespoň v mém případě, podaří čtenáře do děje bezprostředně vtáhnout.

Nejen hlavní postava pochybujícího komisaře Joona Linna ale i ostatní jsou velice dobře vykresleny. O jejich osudu a vztahu k hlavní negativní postavě Jurkovi Walterovi se dovídáme mnohdy až skoro na pozadí. Neustále musíte být ve střehu, aby vám něco podstatného neuteklo. Jednoznačně kladně snad vyznívají jen postavy Joona Linna a Sazi Bauerové. Cítíte však, že jsou to postavy z masa a kostí a že si s nimi "osud" mnohdy nepěkně pohrál. Na pozadí se dovídáte mnoho zajímavostí o Švédsku a máte až pocit, že ta místa, kde jste nikdy nebyl, důvěrně znáte. Když komisař Linna nebo jeho kolegové spěchají ve sněhové vánici po nových stopách, skoro až cítíte ten sníh, který je oslepuje a snižuje jejich pozornost. 

Od závěrečných kapitol jsem se již nemohl odtrhnout a snažil jsem se vždy dojít alespoň k místu, kde jak jsem doufal se něco z rozuzlení příběhu dozvím. Ale vždy jsem jenom zjistil, že jsem přidal další kousek do dosavadní mozaiky. Přesto jsem neměl pocit, že by děj byl záměrně a něúčelně natahován. Snad až s vyjímkou závěrečných pasáží, kde jsem nabyl dojmu, že kniha už měla skončit, ale dějová linie se rozvíjela ještě o kousek dál. Na rozdíl od "Stoletého staříka" kniha nekončí klasickým hapy endem.   Ale to bude jen otázka úhlu pohledu. Už dlouho se mi nepodařilo 547 stran textu v čtečce zvládnout tak "rychle" a s takovým nasazením.

Po přečtení knihy musím říci, že je mi jedno, že Lars Kepller je pseudonimem pro dvojici autorů. Více o nich vědět nepořebuji. V každém případě však musím zjistit, jaké další tituly napsali. Pokud i ostatní jejich knihy jsou tak poutavé, napínavé, skutečné a aktuální, určitě bude stát za to, přečíst si i je.

Stále mám však jeden problém. Jakou knihu si vybrat příště ? Zůstat u severských autorů nebo sáhnout jinam a po jiném tématu? Budu rád, když mi doporučíte, kterou knihu bych si měl vybrat příště.

http://knihy.idnes.cz/pisecny-muz.html

Knihy.iDNES.cz

 

 

 

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Bandík | neděle 23.2.2014 17:45 | karma článku: 10,66 | přečteno: 806x
  • Další články autora

Pavel Bandík

Spartan race Baest Liberec 2016

Závody Spartan. Mají řadu příznivců, ale i řadu, těch, kteří jim zatím nepříšly na chuť. I příslušníci této skupiny často neskrývají, že možná jednou by si chtěli některý se závodů vyzkoušet.

4.10.2016 v 7:30 | Karma: 11,92 | Přečteno: 234x | Diskuse| Fotoblogy

Pavel Bandík

Pacifik a jeho otisky v písku

Ne každý má to štěstí, aby se opakovaně mohl podívat na pobřeží Tichého oceánu. Já to štěstí měl. Rád bych se s Vámi podělil o svoje obrazové zážitky.

29.9.2016 v 7:30 | Karma: 13,11 | Přečteno: 189x | Diskuse| Videoblogy

Pavel Bandík

Moje "Černé plíce"

Pokud jste zatvrzelý nekuřák či naopak vášnivý kuřák a říkáte si, dál číst nemusím, protože dost bylo vzrušených, nikam nevedoucích diskusí o zákazu kouření u nás, prosím vydržte a pokračujte ve čtení. Nebude to o kouření.

17.2.2016 v 0:00 | Karma: 7,39 | Přečteno: 442x | Diskuse| Sport

Pavel Bandík

Spartan! Spartan! Spartan!

Spartan race. Jednu chvíli mi to začalo připadat jako modla moderní doby. Kdo se nezúčastnil spartana, jako by nebyl. Do té doby, než jsem se rozhodl to také vyzkoušet.

13.5.2015 v 22:10 | Karma: 7,91 | Přečteno: 526x | Diskuse| Sport

Pavel Bandík

Jsou pravidla důležitá 2 ?

Nevím jak vy, ale já jsem došel k závěru, že pravidla jsou nesmírně důležitá. Ne proto, aby nás svazovala, ale aby nám pomohla a naučila nás se rozhodnout v náročných životních situacích. Není nad to, když se člověk může připravovat na to co přijde a má k tomu pravidla, která v té chvíli ještě nechápe, ale která mu v mnohém pomohou. Myslím samozřejmě pravidla, která vás naučí dívat se kolem sebe, získávat vědomosti a informace a umět je zpracovávat a použivat. Myslím tím samozřejmě pravidla z knih Marka Frosta: Paladinovo proroctví. Myslím tím, ty báječné příběhy, které vás okamžitě vtáhnou do děje a od kterých neodejdete dříve, než je dočtete. A najednou zjistíte. Vždyť tady něco chybí. Ta kniha musí mít logicky pokračování. A právě o tom pokračování bych Vám dnes chtěl vyprávět.

5.10.2014 v 17:35 | Karma: 4,50 | Přečteno: 263x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Partneři z Francie vsadili každý sám podobná čísla, miliony vyhráli oba

17. května 2024  8:25

Jako o mimořádně vzácném případu hovoří experti o výhře ve francouzské loterii, ve které uspěli muž...

Vypadá to jako plakát k hororu. Brity vyděsil rudý portrét Karla III.

17. května 2024  8:16

Značnou pozornost vzbudil portrét, který si nechal vyrobit britský panovník Karel III. Dílo malíře...

Ukrajinská armáda zaútočila na přístavy v Černém moři, cílila i na sklady s ropou

17. května 2024  6:42,  aktualizováno  8:13

Ruská obrana v noci čelila rozsáhlému útoku dronů na Sevastopol a další přístavní město...

Americkým Houstonem se prohnala mohutná bouře, vyžádala si čtyři oběti

17. května 2024  8:09

Nejméně čtyři lidé přišli o život při silných bouřkách, které se ve čtvrtek přehnaly přes město...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1293x
Muž v letech, který vždy, když si myslí, že má sdostatek životních zkušeností zjistí, že skutečnost je úplně jiná.