Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Literární radosti

Nevím, jak jste na tom vy. Já vždy, když přijdu do prodejny knih, tak trochu bezmocně bloudím mezi jednotlivými regály. Jasně. Rozdělení podle žánrů je zřejmé. Ale když vidím ta kvanta knih, které dnes vycházejí, vždy jsem tak trochu bezradný, kde začít. Bohužel i cena knih je taková, že vždy hodně přemýšlím, jestli si některou knihu koupit. Předloni jsem dostal spásný nápad. Není přece nic jednoduššího, než znovu začít chodit do knihovny. Přivedla mě k tomu jedna z pracovnic knihovny, která mě oslovila na výstavě knih. 

Byla velice příjemná a vyhovovalo mi, že jsme spolu mohli zapříst nitky hovoru. Povídali jsme si z kraje spíše zeširoka. Pak ale přišla řeč na to, jak vášnivý jsem čtenář. Musel jsem přiznat, že ty doby, kdy jsem dokázal přečíst knihu o dvanácti stech stranách za dva dny jsou hodně dávno pryč. A protože jsem miloval především historické romány, bylo takových knih požehnaně. Hovořil jsem samozřejmě i o tom, proč tomu dnes již tak není. Příliš málo času, hodně stresu v práci i v životě. Nedokáži se na čtení soustředit.

Ta milá paní mi nezáludně a postupně všechny mé námitky vyvrátila. Dostala mě tím, že mi řekla, že mají otevřeno denně do šesti večer a k tomu ještě v sobotu dopoledne. A při vracení knížek nejste závislý na čase vůbec. Prostě knihu vhodíte "do kontejneru", který stojí venku před knihovnou. Na místě samotném jsem s ní "ale dohodu neuzavřel" a nenechal si vystavit průkazku do knihovny. To přišlo až asi za půl roku, kdy jsem si řekl, že čtením mohu  "vyplnit" dlouhé zimní večery. Začal jsem docela zostra a půjčil si Peroutkovy Dějiny státu. Pravdou je, že dlouhé zimní večery mi na přečtení všech čtyř dílů nestačily. Protáhlo se to skoro na tři čtvrtě roku. Jednotlivé díly jsem si půjčoval postupně a stejně několikrát žádal o prodloužení výpůjční doby. Ale stálo to za to.  Bylo zajímavé, kolik u Peroutky a jeho Dějin státu člověk našel konsekvencí s vývojem v České republice a na její politické scéně za posledních dvacet let.

V poslední době mi kalí radost skutečnost, že u většiny knih, které si chci půjčit, slyším stejný komentář ze strany knihovníků: "Vážený pane, když vy si vybíráte pouze takové knihy, které jsou stále v oběhu a na jejich rezervaci "se stojí fronta" a čeká se několik měsíců". Nemyslím, že by to bylo tím, že máme všichni stejný vkus. Ale asi přece jen, těch opravdu dobrých knih, a nemyslím, že by vždy nutně muselo jít jen o knihy "marketingově úspěšné", zase tolik nevychází. Chápu i to, že rozpočet knihoven je značně omezen a povinné výtisky pro knihovny od nakladatelů to nevyřeší.

Stále nečtu dvanáct set stran za dva dny. Ale postupně jsem se "znovu naučil" hledat v knihách poučení a hloubku ducha. Čas od času vyrazím i do knihkupectví. Stále trochu bezradně bloudím mezi regály a snažím mezi tou spoustu knih najít ty, které by mě zaujaly. Hledí na mě sice řada "zajímavých" přebalů, ale obsah už tak zajímavý nebývá. Sehnat dnes v knihkupectví třeba knihy od Vladimíra Körnera je v podstatě nemožné, s vyjímkou aktuálního vydání Údolí včel. Protože mám zvyk "trošku" se do knihy začíst a získat tak alespoň malý přehled o tom, jak je napsána a zda pro mě bude "čtivá", jsou moje občasné návštěvy mnohdy delší. Někdy se protáhnou i na hodinu.

Poslední návštěvu knihkupectví jsem po delší době absolvoval včera. Byl jsem velice mile překvapen, když jsem na jednom z míst, pro aktuální nabídky uviděl  Výlety pana Broučka do Svatopluka Čecha nebo knihy Vladislava Vančury, mezi jinými Obrazy z dějin národa Českého a Markéta Lazarová, a knihy Karla Čapka. 

I dnes je řada velice zajímavých a dobrých autorů. Bohužel se někdy v tom velkém množství ztrácí a není je "tolik vidět". Nemyslím tím knihy od Michala Viewega. Ty vidět jsou. Bohužel je jich na mě už také poněkud mnoho a začínám v nich tápat.

Pravá zima přichází teprve nyní. Ale dlouhé zimní večery přišly ve správném čase a v celém svém rozsahu. Dopřejme si proto alespoň občas dobrou knihu a rozšiřme tak svoje obzory. Naše televizní stanice to přes veškerou snahu svými pořady nedokáží. A politické pořady, ty dnes už nepatří ani do kategorie těch humorných.

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Bandík | neděle 26.1.2014 18:30 | karma článku: 9,27 | přečteno: 213x
  • Další články autora

Pavel Bandík

Spartan race Baest Liberec 2016

Závody Spartan. Mají řadu příznivců, ale i řadu, těch, kteří jim zatím nepříšly na chuť. I příslušníci této skupiny často neskrývají, že možná jednou by si chtěli některý se závodů vyzkoušet.

4.10.2016 v 7:30 | Karma: 11,92 | Přečteno: 234x | Diskuse| Fotoblogy

Pavel Bandík

Pacifik a jeho otisky v písku

Ne každý má to štěstí, aby se opakovaně mohl podívat na pobřeží Tichého oceánu. Já to štěstí měl. Rád bych se s Vámi podělil o svoje obrazové zážitky.

29.9.2016 v 7:30 | Karma: 13,11 | Přečteno: 189x | Diskuse| Videoblogy

Pavel Bandík

Moje "Černé plíce"

Pokud jste zatvrzelý nekuřák či naopak vášnivý kuřák a říkáte si, dál číst nemusím, protože dost bylo vzrušených, nikam nevedoucích diskusí o zákazu kouření u nás, prosím vydržte a pokračujte ve čtení. Nebude to o kouření.

17.2.2016 v 0:00 | Karma: 7,39 | Přečteno: 442x | Diskuse| Sport

Pavel Bandík

Spartan! Spartan! Spartan!

Spartan race. Jednu chvíli mi to začalo připadat jako modla moderní doby. Kdo se nezúčastnil spartana, jako by nebyl. Do té doby, než jsem se rozhodl to také vyzkoušet.

13.5.2015 v 22:10 | Karma: 7,91 | Přečteno: 526x | Diskuse| Sport

Pavel Bandík

Jsou pravidla důležitá 2 ?

Nevím jak vy, ale já jsem došel k závěru, že pravidla jsou nesmírně důležitá. Ne proto, aby nás svazovala, ale aby nám pomohla a naučila nás se rozhodnout v náročných životních situacích. Není nad to, když se člověk může připravovat na to co přijde a má k tomu pravidla, která v té chvíli ještě nechápe, ale která mu v mnohém pomohou. Myslím samozřejmě pravidla, která vás naučí dívat se kolem sebe, získávat vědomosti a informace a umět je zpracovávat a použivat. Myslím tím samozřejmě pravidla z knih Marka Frosta: Paladinovo proroctví. Myslím tím, ty báječné příběhy, které vás okamžitě vtáhnou do děje a od kterých neodejdete dříve, než je dočtete. A najednou zjistíte. Vždyť tady něco chybí. Ta kniha musí mít logicky pokračování. A právě o tom pokračování bych Vám dnes chtěl vyprávět.

5.10.2014 v 17:35 | Karma: 4,50 | Přečteno: 263x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Texaský guvernér omilostnil muže odsouzeného na 25 let za zabití demonstranta

17. května 2024  7:04

Guvernér Texasu Greg Abbott udělil milost muži, odsouzenému k dvaceti pěti letům vězení za to, že v...

Ukrajinská armáda zaútočila na přístavy v Černém moři, cílila na sklady s ropou

17. května 2024  6:42

Ruská obrana v noci čelila rozsáhlému útoku dronů na Sevastopol a další přístavní město...

Ruské letouny omylem svrhly nejméně 38 bomb na vlastní území, píší i ruská média

17. května 2024  6:31

Nejméně 38 leteckých bomb svrhly ruské letouny za poslední tři měsíce na ruské a okupované území na...

Sudetští Němci pořádají třídenní sjezd. Zúčastní se český velvyslanec

17. května 2024  6:15

V bavorském Augšpurku začíná třídenní sudetoněmecký sjezd, který se krátce před volbami do...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1293x
Muž v letech, který vždy, když si myslí, že má sdostatek životních zkušeností zjistí, že skutečnost je úplně jiná.